Mobiliteit

Prog.

Nr.

Activiteit

Resultaat

Stand van zaken Najaarsnota 2019

3

301

Monitoren wegen

Monitoringsrapportage verkeersdoorstroming

Het monitoren van de verkeersdoorstroming is een structurele, reguliere activiteit. Op 14 punten op het gemeentelijk wegennet worden permanent verkeersintensiteiten gemeten. Twee maal per jaar krijgt de gemeente van een extern bureau maandoverzichten. De raad wordt in december 2019 geïnformeerd.

3

302

Treffen van resterende verkeersmaatregelenUit het Uitvoeringsprogramma2016-2018 Duurzame Mobiliteit

Verbeterd kruispunt Laan van Ruyven/Importweg

De gemeente is met de provincie in gesprek om de aanpak van de kruising Laan van Ruyven/Importweg te combineren met de provinciale werkzaamheden aan de N470 en de rotonde bij Ruyven. De verwachting is dat deze kruising in december 2019 gereed is. De haalbaarheid is afhankelijk van de planning van de provincie en hun aannemer.

3

303

Treffen van resterende verkeersmaatregelenUit het Uitvoeringsprogramma2016-2018 Duurzame Mobiliteit

Oplevering Komkommerweg

De fietstunnel is op 11 juli 2019 officieel geopend en in gebruik genomen. De Komkommerweg is op 16 augustus 2019 opgeleverd en in gebruik genomen.

3

304

Treffen van resterende verkeersmaatregelenUit het Uitvoeringsprogramma2016-2018 Duurzame Mobiliteit

Oplevering delen Zijdeweg (Oostelijke randweg):- Monnikenweg-Boezem-Verlengde Hoogseweg-Monnikenweg N470

Het eerste deel van de Zijdeweg (ter hoogte van de Monnikenweg tot en met het bedrijventerrein Boezem) wordt naar verwachting in het 3e kwartaal van 2019 in gebruik genomen. De verwachting is dat het tweede deel (Monnikenweg richting de N470) in het 2e kwartaal van 2020 gereed is.

3

305

Uitwerken MRDH-programma ‘uitbreidingen en verbeteringen P+R’.

Informatienota mogelijke Maatregelen P+R

Met de informatienota Markt-en capaciteitsanalyse P+R van 5 februari 2019 is de raad geïnformeerd over de achtergronden en aanpak van de studie naar mogelijke maatregelen. Er is gestart met de studie voor de P+R-terreinen Nootdorp en Pijnacker Zuid. Bij Nootdorp wordt daarbij ook gekeken naar mogelijkheden om de ruimtelijke kwaliteit van het P+R-gebied als entree naar het naastgelegen bedrijventerrein Heron te verbeteren. Bij Pijnacker Zuid wordt P+R parkeren meegenomen als onderdeel van de lopende studie voor het Centrumlijn-gebied.De MRDH ziet ketenmobiliteit als een belangrijk middel om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren en is daarom bij deze studie betrokken.

3

306

Doelmatig en duurzaam beheer van het areaal aan wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting

Uitgevoerd beheer conform de beheerplannen voor Wegen, voor Civiele Kunstwerken en voor Openbare Verlichting

De onderhoudsbestekken voor wegen, de civiele kunstwerken en openbare verlichting zijn tijdig aanbesteed en in uitvoering genomen. De uitvoering van het groot onderhoud en de renovaties verloopt conform planning.

3

307

Alle beheerplannen minimaal eens per vier jaar actualiseren

Geactualiseerd beheerplan Openbare Verlichting

Alle beheerplannen moeten eens per vier jaar worden geactualiseerd. Het beheerplan Openbare Verlichting is in september ter besluitvorming aan de gemeenteraad aangeboden.

3

308

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2018-2022

Haalbaarheidsonderzoek Verlengde Komkommerweg

In het Uitvoeringsprogramma Duurzame Mobiliteit 2019-2022 is een onderzoek opgenomen naar de haalbaarheid van de realisatie van de Verlengde Komkommerweg met als doel om vrachtverkeer vanuit het tuinbouwgebied Noordpolder een betere verbinding met de N470 te bieden en overlast van vrachtverkeer in woongebieden te beperken. Met dit onderzoek wordt in december gestart. De raad wordt in de eerste helft van 2020 over de resultaten geïnformeerd.

3

309

Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid

Voorstel eventuele verbetermogelijkheden veiligheid rotondes

In de 'projectenagenda Verkeersveiligheid Pijnacker-Nootdorp' die in juni 2018 in het kader van de actieve informatieplicht aan de raad is aangeboden, is een onderzoek naar de veiligheid voor fietsers bij rotondes opgenomen. De uitvoering van dit onderzoek vindt plaats vanaf september 2019. De raad wordt in december 2019 geïnformeerd over de resultaten.

3

310

Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid

Visie en haalbaarheid herinrichting S-Bocht Delfgauw

De gemeente heeft een ontwerpbureau ingeschakeld om, samen met bewoners, te komen tot een schetsontwerp voor een leefbare en verkeersveilige inrichting van de Delftsestraatweg binnen de bebouwde kom. Bijzondere aandacht gaat uit naar een goede verkeersoplossing en de uitstraling van de S-bocht. Op basis van een kostenraming wordt een dekkingsvoorstel opgesteld. Inzet is de resultaten in het 1e kwartaal 2020 voor te leggen aan de raad.

3

311

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2018-2022

Pilot duurzame bereikbaarheid Heron

In de zomer van 2019 is op het gehele bedrijvenpark glasvezel aangelegd.Daarnaast is een haalbaarheidsstudie (financiën en ruimtelijk beslag) gestart om verschillende voorzieningen rondom het station te bundelen. Het stationsgebied moet daarmee aantrekkelijker worden zodat reizen met ov, gebruik van de fiets en lopen wordt gestimuleerd. De raad wordt eind 2019 over de uitkomsten geïnformeerd. Deze studie is afhankelijk van de uitkomsten kwartiermakerschap Huis van Heron, want die bepalen de insteek wat betreft ruimtelijke mogelijkheden en kansrijkheid innovaties en bundeling. Ook is in 2018 een convenant getekend tussen de ondernemersvereniging en Bereikbaar Haaglanden om duurzame mobiliteit te stimuleren. In het kader van dit convenant is in de eerste helft van 2019 een proef met elektrische fietsen gehouden. Deze proef is succesvol geweest en zomer 2019 afgelopen en geëvalueerd. De intentie is om deze proef met andere acties te vervolgen.

3

312

Afstemmen en faciliteren (fysieke) bedrijfsinfrastructuur.

Nota parkeernormen 2019

De nota parkeernormen wordt geactualiseerd op basis van kencijfers van het kennisplatform CROW. Deze cijfers zijn begin 2019 beschikbaar gekomen. De e raad stelt in december 2019 deze nota vast.

3

313

Faciliteren van een schone vervoerswijze keuze.

HOV studie Delft, Zoetermeer, Lansingerland, Pijnacker Nootdorp

In het kader van de Gebiedsuitwerking Zoetermeer-Rotterdam-Den Haag wordt onder meer gestudeerd op een hoogwaardige busverbinding Delft-Pijnacker-Lansingerland- Rotterdam Alexander. Deze studie wordt in opdracht van de MRDH, de provincie en de gemeente Zoetermeer uitgevoerd. Er is vertraging opgetreden bij de uitvoering van deze studie, onder meer omdat de gebruikte verkeersmodellen onverklaarbare resultaten opleverden voor de prognose van toekomstige aantallen reizigers. De uitkomsten van deze studie worden eind 2019 opgeleverd.

Wat gaat het kosten ?

De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:

Taakvelden per programma

Begroting inclusief mutaties Kadernota 2019

Mutaties Najaarsnota 2019

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2019

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

3 Mobiliteit

210 - Verkeer en wegen

-5.861

208

-5.653

361

0

361

-5.500

208

-5.292

220 - Parkeren

-38

0

-38

0

0

0

-38

0

-38

250 - Openbaar vervoer

-201

2

-199

-30

-50

-80

-231

-48

-279

Mutaties reserves

210 - Verkeer en wegen

-25

53

27

-337

396

59

-362

448

86

Totaal

-6.125

262

-5.863

-6

346

340

-6.131

608

-5.523

De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2019 worden toegelicht:

210 Verkeer en wegen

De financiële gevolgen van het nieuwe beheerplan openbare verlichting maken een geplande storting in de voorziening openbare verlichting overbodig (€ 350.185 voordeel). Daarnaast kan de bestaande voorziening openbare verlichting als gevolg van de toepassing van BBV voorschriften worden opgeheven. De voorziening valt volledig vrij en wordt aan de algemene reserve toegevoegd (€ 336.909 voordeel en nadeel).

De resultaatbestemming uit de jaarrekening 2018 is in deze najaarsnota verwerkt. In dit geval het budget t.b.v. de verplaatsing van een transformator in Emerald (€ 59.000 voordeel en nadeel).

250 Openbaar vervoer

De afrekening van de subsidie van de MRDH voor het fietspad Laan van Nootdorp-Sportparkweg in Nootdorp heeft in 2018 plaatsgevonden. De verwachte opbrengst in 2019 wordt bijgesteld (€ 49.720 nadeel).