Economie en glastuinbouw

Prog.

Nr.

Activiteit

Resultaat

Stand van zaken Najaarsnota 2019

2

201

In samenwerking met het bedrijfslevens de economische visie actualiseren

Met ondernemers opgestelde actualisatie op de economische visie op basis van een startnotitie

Begin dit jaar is de startnotitie om te komen tot een geactualiseerde visie vastgesteld. Op basis daarvan wordt er met ondernemers gewerkt aan een geactualiseerde economische visie voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp. In oktober vindt een eerste bespreking met de raad plaats over een conceptversie. Naar verwachting kan de definitieve visie in december worden vastgesteld.

2

202

In samenwerking met het bedrijfsleven een uitvoeringsagenda opleveren gekoppeld aan de geactualiseerde economische visie

Met ondernemers afgestemde lokale economische uitvoeringsagenda (inclusief moderniseringsagenda glastuinbouw)

Op basis van de startnotitie wordt de economische visie geactualiseerd. De volgende activiteiten hebben reeds plaatsgevonden: peiling ondernemersklimaat, diepte-interviews, gesprek met Economisch Platform, een economische conferentie en een verdiepingssessie 'bruisende centra. IN het najaar vinden nog 3 andere verdiepingssessies plaats en wordt gestart met het opstellen van een economische uitvoeringsagenda.

2

203

Het uitvoeren van een Peiling Ondernemersklimaat om behoefte van ondernemers en waardering voor gemeentelijke dienstverlening in beeld te krijgen

Onderzoekrapportage (nulmeting) met inzicht in de waardering van ondernemers in gemeentelijk dienstverlening en handvatten voor gericht economisch beleid

De peiling ondernemersklimaat is in februari 2019 uitgezet en heeft, met een respons van ruim tien procent, input opgeleverd voor de actualisatie van de economische visie. In mei is de raad actief geïnformeerd over de inhoudelijke resultaten van de peiling en over de inhoudelijke opbrengst van het actualisatie traject van de economische visie.

2

204

Verkenning met doelgroep ZZP en kleinbedrijf of verruiming/ aanpassing nodig is om thuiswerken te stimuleren

Overzicht van mogelijkheden om thuiswerken te stimuleren

Op 24 juni heeft een bijeenkomst plaatsgevonden voor ZZP'ers gevestigd in Pijnacker-Nootdorp. Tijdens deze bijeenkomst stond de dialoog centraal tussen ZZP’ers onderling en met de gemeente. Uit het gesprek blijkt dat (externe) huisvesting een belangrijk thema is voor deze doelgroep. Het onderwerp thuiswerken is geen onderwerp van discussie. De doelgroep heeft geen behoefte geuit over extra maatregelen om het thuiswerken te stimuleren. Hierdoor zal er geen verdere actie door het college ondernomen worden om thuiswerken verder te stimuleren. De focus van de gemeente ligt vooral bij het verbinden van de ZZP-doelgroep met ondernemers en vastgoedeigenaren

2

205

Het ondernemers initiatief ‘Huis van Heron’ actief faciliteren en promoten

Projectvoorstel ‘Huis van Heron’

Op 19 februari 2019 heeft het college besloten om een haalbaarheidsstudie uit te voeren voor het concept van het huis van Heron. Vervolgens heeft een selectie plaatsgevonden voor het kwartiermakerschap. Het kwartiermakerschap is in juni gegund en naar verwachting wordt de opdracht eind 2019 afgerond.

2

206

In samenwerking met het bedrijfsleven een werkwijze opstellen hoe met de verschillende doelgroepen in het bedrijfsleven te communiceren

Communicatieplan ondernemers

Door externe factoren is de prioritering verschoven en zal het plan eind dit jaar aan het college worden voorgelegd.

2

207

Ondernemen van activiteiten om de gemeente op de kaart te zetten en het imago te versterken

Jaarverslag en Jaarplan Stichting Pijnacker-Nootdorp Marketing

Het jaarverslag 2018 en het jaarplan 2019 zijn door het bestuur van de stichting vastgesteld en ter informatie aan de gemeente verzonden, conform de gemaakte afspraken en planning.

2

208

Via Businesspark Haaglanden bedrijven naar onze bedrijven­terreinen halen

Jaarplan 2019 en jaarverslag 2018 Businesspark Haaglanden

De totstandkoming van jaarverslag 2018 en het jaarplan 2019 Businesspark Haaglanden is vertraagd. Er is prioriteit is gegeven aan het onderzoeken van de nieuwe organisatievorm voor Businesspark Haaglanden. In juni is in de directieraad BPH en het bestuurlijk overleg een plan van aanpak Businesspark Haaglanden 2.0 vastgesteld. De samenwerking wordt naar verwachting uitgebreid met drie gemeenten. Eind oktober hebben de colleges van de zeven gemeenten het jaarplan 2020 en de begroting 2020 vastgesteld. Het streven is dat in december 2019 de gemeenteraden geïnformeerd worden, de jaarrekening 2018 wordt dan ook meegezonden. Het jaarplan 2019 wordt derhalve niet meer opgesteld.

2

209

Via Businesspark Haaglanden bedrijven naar onze bedrijven­terreinen halen

Rapportage voortgang en halfjaarlijkse actualisatie projecten en grondexploitaties bedrijventerreinen

De halfjaarlijkse financiële voortgangsrapportage wordt in oktober aan de raad ter besluitvorming voorgelegd.

2

210

Via Businesspark Haaglanden bedrijven naar onze bedrijven­terreinen halen

Onderzoek naar de toekomstige vorm van de organisatie Businesspark Haaglanden

Er wordt een plan van aanpak ontwikkeld dat aan het bestuur van Businesspark Haaglanden ter besluitvorming wordt voorgelegd. De ontwikkeling van het Plan van Aanpak is vertraagd. Volgens nieuwe planning wordt de raad in december geïnformeerd.

2

211

Visie, doelen en actiepunten bepalen voor het glastuinbouwgebied ‘Oostland’ in samenwerking met Lansingerland, Zuidplas, Waddinxveen en de Provincie Zuid Holland

Gezamenlijke visie op het glastuinbouw gebied Oostland

De visie op het glastuinbouwgebied Oostland wordt opgesteld door de provincie Zuid-Holland en de betrokken gemeenten. Ondernemers en andere stakeholders zijn via verschillende overlegvormen betrokken in dit proces. Dit heeft geleid tot een concept werkboek met een kansenkaart die in het vierde kwartaal aan de raad ter besluitvorming wordt aangeboden. Het integreren van de verschillende ambities, analyses en kansen tot een geïntegreerd document heeft het consortium meer tijd gekost dan gepland. Hierdoor is de planning bijgesteld naar december 2019.

2

212

Regionale afspraken maken over samenwerking ten behoeve vrijetijdseconomie en toerisme

Regionale strategie Vrijetijdseconomie en Toerisme

In opdracht van de MRDH, met als trekker de gemeente Maassluis, wordt een regionale strategie voor vrijetijdseconomie en Toerisme ontwikkeld. De focus ligt daarbij op de marketing van de groene gebieden. Deze strategie is voor ons van belang gelet op onze citymarketing 'Natuurlijk Pijnacker-Nootdorp', waarin het groen en de recreatie belangrijke elementen zijn. Het sluit ook aan bij onze economische visie en de ruimtelijke structuurvisie. De voortgang van dit traject is besproken in de bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (BCEV) van de MRDH. Er is daarbij nog geen eindresultaat opgeleverd. De projectorganisatie heeft hiervoor meer tijd nodig voor overleg met de gemeenten binnen de MRDH.

2

213

Afstemmen en faciliteren (fysieke) bedrijfsinfrastructuur.

Plan van aanpak herstructurering Boezem West(4)

In de afgelopen periode is door Bureau Stedelijke Planning onderzoek gedaan naar de situatie op Boezem West. De ondernemers zijn hier nadrukkelijk bij betrokken, maar hebben slechts beperkt gebruik gemaakt van de mogelijkheid om mee te werken. Het onderzoek heeft uitgewezen dat Boezem West economisch goed functioneert maar qua ruimtelijke kwaliteit beneden gemiddeld scoort. Deze fysieke veroudering kan leiden tot economische veroudering. Met het oog op de toekomst adviseert het bureau om Boezem West te revitaliseren en ingrepen op ruimtelijk vlak te doen. De maatregelen die voorgesteld worden zijn deels direct uitvoerbaar maar vragen ook deels nadere uitwerking. Deze nadere uitwerkingen vragen extra tijd, capaciteit en budget. Daarnaast spelen er in het gebied ontwikkelingen die ook kansen bieden om het bedrijfsterrein ruimtelijk en economisch te versterken. Voor voornoemde zaken wordt op dit moment een plan van aanpak voorbereid, de raad wordt naar verwachting in oktober hierover actief geïnformeerd.

Wat gaat het kosten?

De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:

Taakvelden per programma

Begroting inclusief mutaties Kadernota 2019

Mutaties Najaarsnota 2019

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2019

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2 Economie en glastuinbouw

310 Economische ontwikkeling

-630

0

-630

0

0

0

-630

0

-630

320 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

-6.637

6.918

281

1.153

397

1.550

-5.484

7.315

1.831

330 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

-296

44

-251

-30

30

0

-326

74

-251

340 Economische promotie

-75

151

76

0

0

0

-75

151

76

Mutaties reserves

320 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

-281

0

-281

-1.550

0

-1.550

-1.831

0

-1.831

Totaal

-7.919

7.114

-805

-426

426

0

-8.345

7.540

-805

De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2019 worden toegelicht:

320 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

De lasten, baten en mutaties van de reserves en voorzieningen zijn bijgesteld op basis van de actualisatie van de grondexploitaties per 1 juli 2019. Op basis van de percentage of completion methode is de winstverwachting in 2019 met € 727.000 positief bijgesteld tot € 1.008.000. Ten gunste van de algemene reserve valt er € 800.000 vrij uit de voorziening nadelige complexen. Beide mutaties zijn verwerkt in het vermogen en zijn budgetneutraal voor de begroting.

330 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Een subsidie van de MRDH wordt ingezet ten behoeve van een centrummanager (€ 30.000 baten en lasten).