Individuele voorzieningen

Prog.

Nr.

Activiteit

Resultaat

Stand van zaken Najaarsnota 2019

7

701

Tweejaarlijkse armoedemonitor uitvoeren

Armoedemonitor met inzicht in het bereik van voorzieningen voor minima

In 2019 is een armoedemonitor uitgevoerd over het jaar 2018. Deze armoedemonitor geeft inzicht in de omvang en samenstelling van de minimapopulatie en het bereik van de minimaregelingen in de gemeente. De raad is in juni 2019 over de armoedemonitor geïnformeerd.

7

702

Evalueren van kind regelingen

Evaluatierapport met inzicht in het gebruik van voorzieningen voor kinderen

In 2017 heeft de gemeente het armoedebeleid gericht op kinderen geïntensiveerd. Om de effecten te meten zijn de kindregelingen geëvalueerd. Deze evaluatie is gelijktijdig met de armoedemonitor in juni 2019 aan de raad toegezonden.

7

703

Uitvoeren van heronderzoeken met alle klanten, zodat alle klanten volledig in beeld zijn en profielen van werkzoekenden digitaal ontsloten kunnen worden

Volledig inzicht in het klantenbestand

Het klantvolgsysteem civision is opnieuw ingericht. Op 8 juli 2019 is de applicatie I-participatie geïmplementeerd. Daardoor is het mogelijk om, in opmaat naar het Plan van aanpak Participatiebeleid en het regionale actieplan Perspectief op werk, van alle klanten arbeidsmarktrelevante informatie te registreren.

7

704

Verbinden van de opgave Participatie aan sociaal ondernemerschap

Sluitende aanpak waarbij de ‘vraag’ van werkgevers en het ‘aanbod’ van werkzoekenden bij elkaar worden gebracht. Zowel op lokaal als regionaal niveau.

In 2019 is een regionaal actieplan Perspectief op werk opgesteld. Dit heeft het karakter van een doe-agenda voor de periode van 2 jaar. Uitgangspunt is dat een betere publiek-private samenwerking zorgt voor goede matches. De maatregelen worden thans geïmplementeerd en uitgevoerd. Ook bevat het plan van aanpak Werken, werken aan en meedoen maatregelen om de samenwerking met lokale werkgevers te verstevigen. Dit plan is in september 2019 door het college vastgesteld. De raad wordt in Q1 2021 door middel van een evaluatierapport over de voortgang geïnformeerd.

7

705

Intensiveren van de inzet van re-integratie instrumenten voor uitkeringsgerechtigden en mensen met een arbeidsbeperking

Jaarverslag Maatschappelijke Zaken met rapportage over inzet van re-integratie instrumenten en het aantal mensen dat hierdoor aan het werk is geholpen

Het jaarverslag Participatie bevat informatie over alle uitvoerende regelingen van het team Participatie. Het jaarverslag is in april 2019 vastgesteld door het college. De raad is hierover geïnformeerd.

7

706

Afspraken maken over de toekomstige uitvoering van de Wsw op basis van een verkennend onderzoek naar alternatieve mogelijkheden

Plan van aanpak toekomstige uitvoering Wsw

Er is een onderzoek uitgevoerd naar de toekomstige uitvoering van de WSW. Het onderzoek richtte zich op: 1. meer in eigen beheer uitvoeren of 2. de huidige uitvoering continueren. Uit de onderzoeken van Nautus en de ambassadeur arbeidsbeperkten blijkt dat het in eigen beheer uitvoeren van de Wsw een financieel voordeel kent, maar dat de risico’s en investeringen die daartegenover staan het financieel voordeel geheel teniet kunnen doen (en in het minst gunstige geval kunnen leiden tot meerkosten). Omdat instroom in de Wsw niet meer mogelijk is zal het financieel voordeel voor de gemeente jaarlijks afnemen. Gelet op dit (afnemende) geringe financiële voordeel afgezet tegen de risico’s en de grote gevolgen voor een groep kwetsbare inwoners heeft het college besloten de huidige uitvoering van de Wsw te continueren door inkoop bij SW-bedrijven DSW en Werkse!

7

707

Inzetten van een jobcoach bij kwetsbare inwoners

Meer kwetsbare inwoners duurzaam aan het werk

In 2018 is een team gespecialiseerde klantmanagers gestart met de begeleiding van deze doelgroep. Voor de begeleiding wordt een jobcoach en loonkostensubsidie ingezet. Deze jobcoach is in oktober2018 gestart. Op 1 september 2019 zijn 72 kwetsbare inwoners met een doelgroepregistratie in beeld. Ten behoeve van 31 inwoners wordt loonkostensubsidie verstrekt, 32 inwoners ontvangen een bijstandsuitkering.

7

708

Doorontwikkeling van contractmanagement in samenwerking met H6 gemeenten en dienstverleners.

Flexibele zorg die aansluit bij de vraag van de inwoner en bijdraagt aan de participatie

In 2018 is een regionaal (H6) implementatieplan doorontwikkeling contractmanagement vastgesteld. Acties voor de doorontwikkeling van het regionale contractmanagement H6 worden uitgevoerd conform het implementatieplan. Op basis van de realiseerbare personele inzet van de H6 gemeenten en de gevraagde investering is afgesproken in het managersoverleg om het H6 contractmanagement op niveau 2 van het NICV-model te brengen in 2019. Eind september is het H6 dashboard opgeleverd.

7

709

Actief uitvragen en opdracht geven voor pilots met als doel meer kwaliteit en doelmatigheid. We experimenteren en leren lokaal en in regionaal in H6 verband met: resultaatgericht werken, begeleiden in kleine groepen en met inzet erva­ringsdeskundigen en met instru­menten om zorg mijden te voorkomen.

Betere en doelmatige zorg op maat

In de inkoopsamenwerking met de H6 gemeenten zijn drie pilots gepland, waarin we nieuwe werkwijzen en nieuwe producten testen. Een pilot met begeleiding in kleine groepen, een pilot met een nieuwe lichtere vorm van individuele begeleiding en een pilot met een aanpak voor zorgmijders zijn inmiddels gestart.

7

710

Het geven van inzicht in huidige norm- en wachttijden en het maken van een verbetervoorstel uitvoeringsproces Wmo

Inzicht in huidgie norm en wachttijden via Jaarverslag Maatschappelijke Zaken

De raad heeft gevraagd om inzicht in de huidige norm- en wachttijden in de WMO. Inmiddels is voor het sociaal domein een business controller aangetrokken. Het heeft hoge prioriteit om een dashboard te ontwikkelen waarmee o.a. norm en wachttijden worden gerapporteerd. Volgens bijgestelde planning zal dit dashboard in het 4e kwartaal in concept opgeleverd worden. De Raad zal via een informatienota geïnformeerd worden.

7

711

Inkoop jeugdhulp 2019

De contracten 2018 van jeugdhulp zijn verlengd

De contracten voor jeugdhulp van 2018 zijn verlengd voor 2019. Hiermee is tijd ontstaan voor de voorbereiding van de implementatie van de Inkoopstrategie 2020-2024.

7

712

Implementeren inkoopstrategie 2020-2024

Vastgestelde: Verordening jeugdhulp, Beleidsregels, Inkoopregels, Uitvoeringsregels

Regionaal wordt een onderzoek uitgevoerd naar de opbouw van toereikende PGB tarieven. De planning is vertraagd vanwege de regionale inkoop Jeugdhulp ( H10). Het is onduidelijk of het resultaatgerichte stelsel per 1-1-2020 ingaat omdat aanbieders een rechtszaak aanspannen vanwege de opbouw van de tarieven en mn. de onderbouwing ervan en de combinatie van verschillende stelsels binnen 1 stelsel. Dit leidt bijvoorbeeld tot verschillende administratieprotocollen. Naar verwachting wordt de verordening in Q1 2020 aan de raad voorgelegd.

7

713

Visie ontwikkelen op de samenwerking met de H-10 gemeenten rondom de jeugdhulp

Nieuw samenwerkingsmodel jeugdhulp (inkoop en beleid)

De Inkoopstrategie 2020-2024 is in juni 2018 door de raad vastgesteld. Met de Inkoopstrategie 2020-2024 wordt binnen de jeugdhulp aan een nieuw stelsel gewerkt. In de Inkoopstrategie 2020-2024 staat het kind en hulpvraag centraal, wordt passende hulp en resultaatsturing gefaciliteerd. Er wordt nu gewerkt aan het implementeren van dit nieuwe samenwerkingsmodel.

7

714

Lokaal innoveren naar wat nodig is in de jeugdhulp

Actieplan Jeugdhulp in gezinsvormen /pleegzorg is eind 2019 geïmplementeerd

In februari is het Regionaal Actieplan Jeugdhulp in gezinsvormen ter informatie aan de raad aangeboden. Het Regionaal Actieplan bevat tien acties die voortkomen uit de Regionale Ontwikkelagenda met als doel jeugdigen in eigen gezin op te laten groeien en anders in een ander gezin.

7

715

Lokaal innoveren naar wat nodig is in de jeugdhulp

Visie op Jeugdbescherming en –reclassering geïmplementeerd

De transformatie binnen de Jeugdbescherming en -reclassering is vastgelegd in de regionale visie "Beter samenspel". Via de notitie 'stand van zaken innovatieve projecten jeugdhulp' is de raad hierover in december 2018 geïnformeerd. Doel van de nieuwe visie op Jeugdbescherming en- reclassering is het voorkomen van inzet van (dure) jeugdbeschermings- en jeugdreclasseringsmaatregelen en/of waar mogelijk verkorten hiervan. Lokaal hebben we geïnvesteerd in deskundigheidsbevordering voor de kernteams ten aanzien van complexe scheidingen. Door inzet hierop, kunnen kinderbeschermingsmaatregelen worden voorkomen of eventueel worden verkort.

7

716

Op basis van regionaal rapport inzet op handhaving en fraude in het sociaal domein bepalen

Voorstel voor inzet op handhaving en fraude in het sociaal domein

In maart 2018 is de raad geïnformeerd over het plan, om toezicht en handhaving Wmo & Jeugd in te richten door het aanwijzen van een lokale handhaver. Zo borgen we de rechtmatigheid van de verstrekte voorzieningen in het kader van de Wmo en Jeugdwet. Voor de Participatiewet was dat al georganiseerd. Inmiddels zijn twee handhavers op Wmo, Jeugd en Participatie werkzaam binnen de afdeling Sociaal Domein.

7

717

Het maken van ketens rondom de thema’s mantelzorgondersteuning en schuldhulpverlening

Preventieve en sluitende aanpak rondom de thema’s mantelzorgondersteuning en schuldhulpverlening met de inwoner als vertrekpunt

In de visie op het sociaal domein is grote waarde toegekend aan preventieve voorzieningen vóór individuele voorzieningen. In 2019 werken we aan het verstevigen van de ketens rondom mantelzorgondersteuning en schuldhulpverlening. Inmiddels zijn met onze ketenpartners hernieuwde procesafspraken gemaakt.

7

718

Onderzoek naar clientervaringen in de jeugdhulp (naam is gelijk aan activiteit).

Onderzoek naar cliëntervaring in de jeugdhulp

Gemeenten zijn in het kader van de Jeugdwet verplicht om jaarlijks een cliëntervaringsonderzoek (CEO) uit te voeren. In 2016 deed de regio Haaglanden kwantitatief onderzoek naar de cliëntervaring van jongeren en ouders in de jeugdhulp. Conform de landelijke adviezen hebben de H10-gemeenten aangegeven na het kwantitatieve onderzoek uit 2016 een kwalitatief onderzoek uit te voeren. Dit kwalitatieve onderzoek heeft als doel om enkele thema’s die voortkwamen uit het kwantitatieve onderzoek uit 2016 verder uit te diepen. Het proces is vertraagd, omdat in eerste instantie in de regio H10-gemeenten is gekeken of gebruik gemaakt kon worden van lopende onderzoeken/trajecten in de regio. Dit bleek niet het geval. Het onderzoek wordt later dan gepland opgeleverd.

7

719

Naam en activiteit identitiek: evaluatierapport onafhankelijke clientondersteuning.

Evaluatierapport onafhankelijke cliëntondersteuning

In 2015 is het beleidsplan onafhankelijke cliëntondersteuning vastgesteld. In 2018 is de uitvoering hiervan geëvalueerd. De raad is in januari 2019, door middel van een informatienota over diverse onderzoeken in het sociaal domein, over de evaluatie geinformeerd.

7

720

Uitvoeren van een monitor sociaal domein (inclusief jeugdmonitor).

Monitor sociaal domein (inclusief jeugdmonitor)

De klankbordgroep Sociaal Domein is in januari en juli geinformeerd over de opzet en bedoeling van de Monitor Sociaal Domein. De monitor wordt als onderdeel van de P&C cyclus gepresenteerd aan de Raad.

7

721

Actualiseren participatiebeleid.

Startnotitie Participatiebeleid en Beleidsnota Participatiebeleid

Met de uitvoeringsagenda 2018-2022 is besloten het huidige Participatiebeleid te actualiseren. Dit geactualiseerde Participatiebeleid is in de vorm van een plan van aanpak in september 2019 door het college vastgesteld. De raad is hierover geïnformeerd. Alhoewel in de uitvoeringsagenda een startnotitie is aangekondigd, is in afstemming tussen de raad en college besloten hiervan af te zien.

Wat gaat het kosten ?

De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:

Taakvelden per programma

Begroting inclusief mutaties Kadernota 2019

Mutaties Najaarsnota 2019

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2019

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

7 Individuele voorzieningen

630 - Inkomensregelingen

-8.885

7.140

-1.745

-125

26

-99

-9.009

7.165

-1.844

640 - Begeleide participatie

-2.476

50

-2.426

-377

0

-377

-2.853

50

-2.803

650 - Arbeidsparticipatie

-1.087

129

-958

-114

0

-114

-1.200

129

-1.071

660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-1.377

108

-1.269

-288

-2

-290

-1.665

105

-1.560

671 - Maatwerkdienstverlening 18+

-3.093

213

-2.880

-9

0

-9

-3.102

213

-2.889

672 - Maatwerkdienstverlening 18-

-9.196

0

-9.196

-1.123

0

-1.123

-10.319

0

-10.319

681 - Maatwerk geëscaleerde zorg 18+

-24

0

-24

0

0

0

-24

0

-24

682 - Maatwerk geëscaleerde zorg 18-

-1.197

0

-1.197

627

0

627

-570

0

-570

Mutaties reserves

650 - Arbeidsparticipatie

0

100

100

0

125

125

0

225

225

Totaal

-27.333

7.740

-19.594

-1.408

148

-1.260

-28.741

7.888

-20.854

De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2019 worden toegelicht:

630 Inkomensregelingen

De doeluitkering BUIG, bedoeld voor de kosten van bijstandsuitkeringen is vastgesteld voor 2019 en leidt tot hogere inkomsten en uitgaven van € 61.536.

Aanpassing van de budgetten BBZ en inzet van het overschot op de vangnetuitkering 2017 op scholing van de kernteammedewerkers leiden tot bijstelling van de uitgaven met € 107.000 (voordeel) en van de inkomsten met € 36.000 (voordeel). Hier staan in programma 10 hogere lasten op het taakveld Overhead tegenover.

Een verschuiving van urenramingen tussen verschillende taakvelden leidt op dit taakveld tot een nadeel van € 170.000. Over het geheel van de begroting heeft dit geen gevolgen.

640 Begeleide participatie

Ten behoeve van Wmo Begeleiding wordt het budget bijgesteld met € 465.000 (nadeel). Er sprake van een kostenstijging als gevolg van een toename in het aantal toegekende voorzieningen.

Het budget voor Kinderopvang op basis van sociaal medische indicatie wordt aangepast naar de toekenning ervan (€ 29.000 nadeel).

Een verschuiving van urenramingen tussen verschillende taakvelden leidt op dit taakveld tot een voordeel van € 117.000. Over het geheel van de begroting heeft dit geen gevolgen.

650 Arbeidsparticipatie

De resultaatbestemming uit de jaarrekening 2018 is in deze najaarsnota verwerkt. In dit geval is via de reserves € 125.000 (voordeel en nadeel) toegevoegd aan dit taakveld. Dit budget is afkomstig van het plan van aanpak statushouders.

Tijdelijk personeel heeft op dit taakveld een afname van kosten als gevolg voor € 36.000. Deze kosten komen terug in programma 10 op het taakveld Overhead.

Een verschuiving van urenramingen tussen verschillende taakvelden leidt op dit taakveld tot een nadeel van € 25.000. Over het geheel van de begroting heeft dit geen gevolgen.

660 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)

Ten behoeve van Wmo Woonvoorzieningen wordt het budget bijgesteld met € 225.000 (nadeel). Er is sprake van een kostenstijging als gevolg van een toename in het aantal toegekende voorzieningen.

De verwachte uitkomst van de nieuwe overeenkomst met de belangrijkste leverancier van hulpmiddelen leidt voor 2019 tot € 40.000 hogere lasten.

In hoofdstuk 1.5 is op bovenstaande onderwerpen een nadere toelichting gegeven.

De begroting 2019 van de Regiotaxi alsmede de afrekening 2018 leiden tot een toename van de kosten met € 62.000.

Een verschuiving van urenramingen tussen verschillende taakvelden leidt op dit taakveld tot een voordeel van € 50.000. Over het geheel van de begroting heeft dit geen gevolgen.

671 Maatwerkdienstverlening 18+

Ten behoeve van Wmo hulp bij huishouden wordt het budget bijgesteld met € 222.000 (nadeel). Zowel de vraag naar hulp bij huishouden (€ 160.000 ) als het tarief ervan (€ 62.000) zijn toegenomen.

In hoofdstuk 1.5 is op bovenstaand onderwerp een nadere toelichting gegeven.

Verschuiving van pgb-budgetten tussen verschillende taakvelden leidt op dit taakveld tot een aframing van € 52.000 (voordeel).

Herverdeling van de urenramingen binnen de diverse taakvelden leidt op dit taakveld tot een voordeel van € 161.000.

672 Maatwerkdienstverlening 18-

Verschuiving van de diverse budgetten voor jeugdzorg (o.a. van 682 maatwerk geescaleerde zorg 18- naar dit taakveld) heeft op dit taakveld een nadelig effect van € 1.170.000.

Beschikbare middelen voor praktijkondersteuning huisartsen en voorschools maatschappelijk werk 0-4 jarigen zijn vanuit dit taakveld ingezet op het taakveld Wijkteams in programma 6 (€ 390.000 voordeel).

Als gevolg van toename van het gebruik worden de pgb-budgetten aangevuld, deels vanuit taakveld 671 en deels ten laste van het begrotingssaldo (totaal € 160.000 nadelig).

Vanuit de meicircualire 2019 is € 200.000 toegevoegd aan dit taakveld vanwege stijgende kosten als gevolg van toenemend gebruik (nadeel).

682 Maatwerk geescaleerde zorg 18-

Verschuiving van de diverse budgetten binnen het onderdeel jeugdzorg heeft op dit taakveld een voordelig effect van € 627.000 .