Collectieve voorzieningen
Prog. | Nr. | Activiteit | Resultaat | Stand van zaken Najaarsnota 2019 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 601 | Uitvoeren subsidieregelingen | Initiatieven in de samenleving worden gestimuleerd en gefaciliteerd | Het stimuleren en faciliteren van initiatieven uit de samenleving is een continu proces. Hiervoor zijn twee regelingen beschikbaar: 1. De subsidieregeling voor activiteiten en evenementen van vrijwilligersorganisaties en 2. De Buurtknip; een subsidieregeling voor het faciliteren en stimuleren van bewonersinitiatieven. Beide regelingen worden regelmatig onder de aandacht gebracht in lokale media. Via de begroting en de jaarrekening wordt de raad geïnformeerd over de stand van zaken voor wat betreft het aantal aanvragen. | ||||
6 | 602 | Uitvoeren lokaal gezondheidsbeleid | Uitvoeringsplan gezondheidsbeleid is samen met het veld in uitvoering. | Op basis van het lokaal gezondheidsbeleid is een uitvoeringsplan gemaakt. Het uitvoeringsplan wordt samen met het veld uitgevoerd en in het vierde kwartaal geëvalueerd. | ||||
6 | 603 | Uitvoeren lokaal gezondheidsbeleid | Gezondheidsmonitor en voorstel over eventuele bijstelling prioriteiten | De gezondheidsmonitor 2019 wordt samen met de evaluatie van het beleid t/m 2019 en de nota lokaal gezondheidsbeleid 2020-2024 aan de raad aangeboden. De GGD voert in 2019 een periodiek onderzoek uit naar de gezondheid onder jongeren tot 18 jaar. We verwachten dat de GGD de resultaten uiterlijk in het 1e kwartaal 2020 gereed heeft. Deze verweken we in de gezondheidsmonitor. | ||||
6 | 604 | Het starten van een lokaal gezondheidsoverleg en het bewust vergroten van een gezonde leefstijl en gezonde voeding op met name scholen en sportverenigingen | Lokaal gezondheidsbeleid is gebord als onderdeel van het lokaal gezondheidsbeleid | Het opstellen van het lokale gezondheidsbeleid is een wettelijke verplichting op basis van de Wet Publieke Gezondheid (WPG) en dient door de raad te worden vastgesteld. Het huidige beleid loopt af per 1-1-2020. Momenteel wordt een evaluatie van het huidige beleid opgesteld en een nieuwe beleidsnota 2020 - 2024 voorbereid. Het is de bedoeling dat in het 4e kwartaal de evaluatie van het beleid t/m 2019 en het nieuwe beleid wordt voorgelegd aan college en raad. Om het beleid op te stellen is informatie nodig uit het gezondheidsonderzoek onder jongeren. We verwachten dat de GGD de 1e resultaten in het 1e kwartaal 2020 gereed heeft. Eventuele aandachtspunten kunnen we dan verwerken in de nieuwe nota lokaal gezondheidsbeleid 2020-2024 dat we in het 2e kwartaal 2020 voorleggen aan de raad. Nieuwe beleidsacties die raken aan jeugdgezondheidsbeleid worden waar mogelijk ook binnen de Lokale Educatie Agenda (LEA) geagendeerd en opgepakt. | ||||
6 | 605 | Uitvoeren en indien nodig actualiseren uitvoeringsplan preventie jeugd | Uitvoeringsplan is samen met het veld in uitvoering | Het uitvoeringsplan preventief jeugdbeleid is in samenwerking met onze subsidiepartners in uitvoering. Het voorliggend veld is extra versterkt doordat de jeugd in onze gemeente gebruik kan maken van preventieve trainingen ter voorkoming van GGZ- en (echt)scheidingsproblematiek. | ||||
6 | 606 | Het geven van inzicht aan de raad over de uitvoering van het huidige beleid om discriminatie tegen te gaan | Een overzicht van de huidige maatregelen om discriminatie tegen te gaan | De gemeente laat de wettelijke taken om discriminatie tegen te gaan uitvoeren door de stichting Inclusie en discriminatiebestrijding. Voor iedereen wordt daarmee de toegankelijkheid van de anti-discriminatie voorziening gewaarborgd. Klachten worden effectief afgewikkeld. Deze voorziening behandelt klachten op dit terrein en ondersteunt en begeleidt burgers bij een klachtenprocedure. Daarnaast kunnen inwoners en scholen een beroep doen op deze stichting voor advies en handreikingen op voorvallen en incidenten. Vanuit het jeugdbeleid wordt aandacht besteed aan dit onderwerp via het LHBT beleid. Een informatienota over dit onderwerp is in juli 2019 aan de raad verstuurd. | ||||
6 | 607 | Uitvoeringsprogramma beleidsnota sport en bewegen | Thematische uitvoering actiepunten volgens beleidsnota | De uitvoering van de actiepunten verloopt volgens planning. Er zijn afspraken gemaakt met de sportraad over de 'vitaliteitsscan sportverenigingen'. Uit de scan moet blijken of er behoefte is aan verenigingsondersteuning. En zo ja, waaruit deze ondersteuning moet bestaan. In het eerste kwartaal is een inventarisatie uitgevoerd naar het multifunctioneel gebruik van sportvoorzieningen (clubaccommodaties en sportterreinen). Uit de inventarisatie blijkt dat er geen urgentie is voor beleidsontwikkeling op dit onderwerp. Sportraad, Team4Talent, beweegcoaches en andere organisaties organiseren regelmatig themabijeenkomsten voor de sport. Conform het Nationaal Sportakkoord (Min. van VWS) streven wij ernaar om de ambities uit de Nota sport en bewegen te vertalen naar een Lokaal Sportakkoord. De raad wordt hierover in het vierde kwartaal geïnformeerd. | ||||
6 | 608 | itvoeren investeringsplan sportvoorzieningen PN 2018: Kwaliteitsverbetering en uitbreiding hockey en voetbalcapaciteit | Uitvoeren investeringsplan sportvoorzieningen PN 2018 | Met de uitvoering van het Investeringsplan Sportvoorzieningen 2018 is een aanvang gemaakt. De realisatie van een extra kunstgrasveld op het Sportpark Centrum Nootdorp (RKDEO) is in het najaar in uitvoering genomen. Voor de uitvoering van het project De Groene Wijdte is het bouwrijp maken voor de aanleg van veld 10 uitgevoerd en iis de aanleg van het veld in het najaar ter hand genomen. Het draaien van het hoofdveld (inclusief het omvormen tot kunstgras en de aanleg van extra parkeerruimte) en de realisatie van een vierde hockeyveld staan gepland voor uitvoering in 2020. Het beheerplan buitensport 2020-2023 is in september in de gemeenteraad behandeld. De financiële consequenties van het beheerplan, onder meer vanwege het versneld afschrijven van oude kunstgrasvelden, zijn verwerkt in de meerjarenbegroting 2020 -2023. | ||||
6 | 609 | Uitvoeren accommodatieplan binnensport 2018 | Resultaten volgens accommodatieplan binnensport 2018 | De uitvoering van het accommodatieplan binnensport verloopt volgens planning. Het accommodatieplan heeft onder andere geleid tot een voorstel aan de raad over de Jan Janssenhal (renovatie of nieuwbouw). De raad heeft in januari 2019 besloten tot sloop van de Jan Janssenhal en nieuwbouw van een sporthal bestaande uit twee zaaldelen. In oktober 2018 zijn de glazen wanden van sporthal 's Gravenhout voorzien van houten panelen. In de zomer van 2019 is de houten sportvloer vervangen door een multifunctionele sportvloer. Hierdoor neemt de functionaliteit en de verhuurbaarheid van de hal toe. Er vindt overleg plaats met de drie turnverenigingen over de turnfaciliteiten in onze gemeente. | ||||
6 | 610 | Opstellen cultuurnota | Cultuurnota in dialoog met culturele veld tot stand gekomen op basis van een startnotitie cultuur | De startnotitie is aangenomen in de raad van maart 2019 en gaat uit van een interactief proces waarin de visie op cultuur met een uitvoeringsagenda wordt opgeleverd na de zomer. De cultuurnota is behandeld in de raadscyclus van september 2019. | ||||
6 | 611 | Ontwikkelen van maatschappelijke (gebiedsgerichte) programma’s, door uitvoeren proces ontwikkelagenda netwerkpartijen. | Vraaggerichte, resultaatgerichte en flexibele ondersteuning voor de inwoners en ruimte voor innovatie gericht op kwaliteit en doelmatigheid. Verbinding tussen collectieve voorzieningen en maatwerkvoorzieningen met de inwoner als vertrekpunt | BJ Samen Sterk (het samenwerkingsverband van de SWOP, Bibliotheek Oostland en Stichting Jeugd en Jongerenwerk Midden Holland) voert een resultaatgerichte opdracht uit in het jaar 2019. De opdracht richt zich op de transformatieopgave in het sociaal domein. De netwerkpartners verdiepen de samenwerking tussen gesubsidieerd aanbod en aanbod van gemeentelijke organisatie; vangen maatwerkvragen af; zetten in op meer preventie en op meer eigen kracht van inwoners en vrijwilligersinzet. Uitvoering van de resultaatafspraken loopt volgens planning. | ||||
6 | 612 | Meten cliënt ervaringen Wmo | Resultaten van het onderzoek zijn bekend en gepubliceerd. Ze vormen de basis voor permanente kwaliteitsverbetering | De raad is over het cliënt ervaringsonderzoek Wmo geïnformeerd in een rapportage waarin diverse cliëntervaringsonderzoeken uit 2018 zijn gebundeld. Deze werkwijze wordt voortgezet in het kader van de monitor Sociaal Domein. Deze monitor is in ontwikkeling. Hierover vindt afstemming plaats met de raad in de klankbordbijeenkomsten voor het Sociaal Domein. | ||||
6 | 613 | Uitbreiden capaciteit Bureau mantelzorg ondersteuning, onder voorbehoud van besluitvorming | Nadere afspraken over en vormgeven extra inzet naar volume en in taken mantelzorgondersteuning | Bureau Mantelzorg Ondersteuning (BMO) is per half april in capaciteit uitgebreid waardoor BMO alle dagen van de week bereikbaar is voor mantelzorgers. BMO heeft de opdracht gekregen om aan de slag te gaan met onder andere het preventief benaderen van mantelzorgers, het initiëren van lotgenotencontact, aandacht voor jonge mantelzorgers en ouders/verzorgers in het kader van de jeugdzorg. Daarnaast gaat BMO contact leggen met bedrijven om aandacht te vragen voor medewerkers met mantelzorgtaken. |
Wat gaat het kosten ?
De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:
Taakvelden per programma | Begroting inclusief mutaties Kadernota 2019 | Mutaties Najaarsnota 2019 | Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2019 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
6 Collectieve voorzieningen | |||||||||
510 - Sportbeleid en activering | -545 | 65 | -480 | -35 | 0 | -35 | -580 | 65 | -515 |
520 - Sportaccommodaties | -3.269 | 983 | -2.286 | -615 | 0 | -615 | -3.884 | 983 | -2.901 |
530 - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -662 | 55 | -608 | -204 | 0 | -204 | -866 | 55 | -812 |
540 - Musea | -55 | 0 | -55 | 36 | 0 | 36 | -19 | 0 | -19 |
560 - Media | -878 | 0 | -878 | -15 | 0 | -15 | -893 | 0 | -893 |
610 - Samenkracht en burgerparticipatie | -4.331 | 137 | -4.194 | -648 | 36 | -612 | -4.979 | 173 | -4.805 |
620 - Wijkteams | -1.415 | 0 | -1.415 | 346 | 0 | 346 | -1.069 | 0 | -1.069 |
710 - Volksgezondheid | -2.220 | 0 | -2.220 | 3 | 0 | 3 | -2.217 | 0 | -2.217 |
750 - Begraafplaatsen en crematoria | -170 | 12 | -158 | 0 | 0 | 0 | -170 | 12 | -158 |
Mutaties reserves | |||||||||
520 - Sportaccommodaties | 0 | 133 | 133 | 0 | 492 | 492 | 0 | 625 | 625 |
530 - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 0 | 74 | 74 | -89 | 240 | 151 | -89 | 314 | 225 |
610 - Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 170 | 170 | 0 | 170 | 170 |
Totaal | -13.546 | 1.460 | -12.087 | -1.220 | 938 | -282 | -14.767 | 2.397 | -12.369 |
De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2019 worden toegelicht:
510 Sportbeleid en activering
Vanuit het gemeentefonds ontvangen middelen bedoeld voor de uitwerking van het sportakkoord en buurt- en sportcoaches worden ingezet binnen dit taakveld (€ 35.000 nadeel).
520 Sportaccommodaties
Op basis van het nieuwe beheerplan sportvelden en de nota sportbeleid zijn de kapitaallasten geactualiseerd. Dit resulteert in een nadeel van € 615.000 dat voornamelijk wordt veroorzaakt door een versnelde afschrijving van bestaande kunstgrasvelden. Hier staat een bijdrage uit de daarvoor bestemde reserve tegenover (€ 492.000 voordeel).
530 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
De hogere lasten op dit taakveld worden veroorzaakt door eenmalige kosten in verband met de overdracht van CulturA naar stichting CulturA en Zo (€ 28.000 nadeel) en € 50.000 (nadeel) van middelen die beschikbaar zijn gesteld voor het opstellen van een startnotitie en cultuurnota. Daarnaast is vanuit de bestemmingsreserves € 151.000 (nadeel) beschikbaar gesteld ('particuliere initiatieven' € 62.000 en 'Cultuur' € 89.000).
610 Samenkracht en burgerparticipatie
Ten laste van de reserve sociaal domein wordt een bedrag onttrokken (€ 170.000 voordeel) ten behoeve van afrekeningen over oude jaren (€ 170.000 nadeel).
Uit de H10 regio is een bedrag ontvangen ten behoeve van het transformatiefonds Jeugdzorg 2020 (€ 35.925 voordeel en nadeel als budget ingezet).
Door Berenschot is een onderzoek naar de bezetting en invulling voor en van de taken binnen Wmo uitgevoerd (€ 35.000 nadelig). Mede op basis hiervan heeft er ten laste van dit taakveld een personele uitbreiding plaats gevonden (€ 145.000 nadeel).
Een verschuiving van urenramingen tussen verschillende taakvelden leidt op dit taakveld tot een nadeel van € 261.000. Over het geheel van de begroting heeft dit geen gevolgen.
620 Wijkteams
Binnen dit taakveld vindt de inzet plaats van het budget dat in de Kadernota 2019 is toegekend ten behoeve van praktijkondersteuning huisartsen en sociaal maatschappelijk werk 0-4 jarigen (€ 230.000 nadeel op dit taakveld en een voordeel op taakveld 672). Daarnaast wordt tussen verschillende taakvelden jeugdzorg geschoven met budgetten conform de verwachte realisatie 2019. Voor dit taakveld betekent dit € 576.000 lagere kosten (voordeel). Deze kosten komen terug in andere taakvelden in het sociaal domein (672 en 682 in programma 7). Het geheel van die verschuivingen is budgetneutraal.