Ruimte en wonen
Prog. | Nr. | Activiteit | Resultaat | Stand van zaken Najaarsnota 2019 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 101 | Bestemmingsplannen tijdig actualiseren | Bestemmingsplannen conform jaarplanning bestemmingsplannen 2019 | De gemeente stelt jaarlijks een planning op waarmee inzichtelijk wordt gemaakt welke bestemmingsplannen gedurende het jaar worden opgesteld. Deze planning wordt twee maal per jaar geactualiseerd. De aanleiding voor het opstellen van een nieuw bestemmingsplan varieert. Dat kan zijn omdat het plan inhoudelijk geactualiseerd moet worden of omdat een nieuwe ontwikkeling mogelijk moet worden gemaakt. Gedurende het jaar worden diverse bestemmingsplannen aangeboden aan de raad in de vorm van zowel voorontwerpen als ontwerpen als vast te stellen plannen. | ||||
1 | 102 | Opstellen visieverkenningen volgens de methodiek bestemmingsplan 2.0 (uitnodigingsplanologie) | Visieverkenning Ruyven-Zuidpolder | In september 2019 heeft de raad gesproken over de visieverkenning Ruyven-Zuidpolder. Nadat de raad heeft besloten de visieverkenning vrij te geven voor inspraak, wordt het document ter inzage gelegd. Gedurende een periode van zes weken kan iedereen een reactie indienen. Deze reacties worden meegenomen bij het opstellen van het ontwerpbestemmingsplan. Het ontwerp wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020 aan de raad aangeboden. | ||||
1 | 103 | Opstellen visieverkenningen volgens de methodiek bestemmingsplan 2.0 (uitnodigingsplanologie) | Visieverkenning Duurzame Glastuinbouwgebieden (relatie met Visie op het oostland programma 2) | De visieverkenning voor de Duurzame Glastuinbouwgebieden staat gepland voor december 2019. De voorbereidende werkzaamheden starten in de tweede helft van 2019. | ||||
1 | 104 | Uitnodigen en faciliteren verbetering ruimtelijke kwaliteit o.b.v. Ruimtelijke structuurvisie | Herijking van de ruimtelijke structuurvisie op basis van een startnotitie Omgevingsvisie | In januari 2019 heeft de raad de startnotitie Omgevingsvisie vastgesteld. Daarmee zijn de kaders waarbinnen de Omgevingsvisie tot stand moet komen, vastgelegd. Het proces bestaat uit zes stappen. Momenteel wordt gewerkt aan de eerste stap. Daarin worden de kernwaarden bepaald en halen we feitelijke informatie op over de staat van de gemeente. Deze fase is afgerond met een boekje waarin waarden en data zijn opgenomen (Het Fundament). Dit is met een informatienota aan de raad aangeboden in het tweede kwartaal en de basis geweest voor interactieve avond op 2 juli. Inmiddels is gestart met de tweede fase waarin het college op verzoek van de raad integrale perspectieven op stelt. Hierover wordt in het derde kwartaal met de raad gesproken en vindt in het vierde kwartaal besluitvorming plaats. | ||||
1 | 105 | Voorbereiden invoering Omgevingswet | Programmaplan Omgevingswet (voorheen ambitiedocument) | Op 25 juni 2019 heeft de raad het programmaplan Omgevingswet ontvangen. Het programmaplan schetst en coördineert de manier waarop de gemeente zich voorbereid op de inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2021. Naast een ontwikkel- en veranderproces bevat het programmaplan ook concrete activiteiten en producten, zoals de Omgevingsvisie en de monitoring, die aan de raad ter informatie of besluitvorming worden aangeboden. | ||||
1 | 106 | Voorbereiden invoering Omgevingswet | Routekaart digitaal stelsel | De routekaart digitaal stelsel omgevingswet (DSO) maakt deel uit van het programma Omgevingswet. Er wordt in het laatste kwartaal een plan van aanpak (routekaart) gemaakt voor de implementatie van het DSO. Deze wordt ter informatie aan de raad aangeboden. | ||||
1 | 107 | Voorbereiden invoering Omgevingswet | Monitor activiteiten voorbereiden invoering omgevingswet | Op 25 juni 2019 heeft de raad het programmaplan Omgevingswet ontvangen. Het programmaplan schetst en coördineert de manier waarop de gemeente zich voorbereid op de inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2021. Naast een ontwikkel- en veranderproces bevat het programmaplan ook concrete activiteiten en producten, zoals de monitor activiteiten voorbereiding invoering Omgevingswet. Deze zal in december aan de raad worden aangeboden. | ||||
1 | 108 | Uitvoeren besluiten over realisatie sociale huur | Afspraken over realisatie sociale (huur)woningen op de locaties Stanislas I, Tuindershof, De Scheg, Vrijenban 2 en bij de school in Ackerswoude | Ten behoeve van een evenwichtige woningvoorraad wordt doorlopend gewerkt aan het maken van afspraken voor realisatie van sociale huurwoningen op diverse locaties in de gemeente. Voor de locaties Tuindershof, de Scheg en Vrijenban 2 worden concrete gesprekken gevoerd met betrokken partijen. Voor de locatie Stanislas wordt een voorstel voorbereid. In Ackerswoude moet eerst duidelijkheid komen over de bouw van de school en het gezondheidscentrum. Daarna is bekend hoeveel ruimte er nog beschikbaar is en moet worden bepaald hoe deze het beste kan worden ingevuld. | ||||
1 | 109 | Uitvoeren besluiten over realisatie sociale huur | Realisatie (oplevering) sociale woningen Gildehof in Nootdorp | Het Gildehof is een nieuwbouwwijk van ruim 100 woningen, waarvan 21 woningen in de sociale sector, in Nootdorp. De woningen komen in drie fasen tot stand. De oplevering van de woningen uit de eerste fase wordt verwacht in oktober 2019. Met de bouw van de tweede en derde fase wordt naar verwachting gestart in het laatste kwartaal van 2019, wat resulteert in een verwachte oplevering medio 2021. | ||||
1 | 110 | Uitvoeren besluiten over realisatie sociale huur | Start (procedure) realisatie woonzorggebouw bij het Verkeerstorenplein in Nootdorp | In januari 2019 heeft het college het wijzigingsplan "Verkeerstorenplein" vastgesteld, waarmee de ruimtelijke kaders zijn vastgelegd voor de realisatie van een kleinschalig woonzorggebouw volgens het zorgconcept Dagelijks Leven gericht op mensen met geheugenverlies. Tegen dit besluit is een voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) aangevraagd, dat in mei 2019 door de Raad van State is afgewezen. Deze uitspraak betekent dat het wijzigingsplan in werking is getreden en daarmee toetsingskader is voor de omgevingsvergunning. Daarmee is dit resultaat gerealiseerd. Een aanvraag omgevingsvergunning is in voorbereiding. De ontwikkelaar is voornemens begin 2020 te starten met realisatie. | ||||
1 | 111 | In overleg met partners maatregelen uitwerken gericht op vermindering krapte in aanbod voor lokale doelgroepen | Regionale prestatieafspraken 2020-2023 (mede afhankelijk van corporaties en regio) | De gemeenten en woningcorporaties binnen de regio Haaglanden zijn dit jaar gestart om regionale prestatieafspraken te maken voor de periode 2020-2023. Inmiddels hebben de samenwerkende gemeenten in de regio Haaglanden en de koepelorganisatie van woningbouwcorporaties SVH besloten het proces anders in te richten. Daarmee willen partijen komen tot meer concrete afspraken. Dat betekent dat het proces meer tijd kost en de regionale prestatieafspraken naar verwachting medio 2021 ter informatie aan de raad kunnen worden aangeboden. | ||||
1 | 112 | In overleg met partners maatregelen uitwerken gericht op vermindering krapte in aanbod voor lokale doelgroepen | Lokale prestatieafspraken met corporaties 2020 | De Uitvoeringsstrategie Wonen 2016-2018 (verlengd tot 2020) vormt de basis voor de prestatieafspraken. In de prestatieafspraken leggen de corporaties, de huurdersorganisaties en de gemeente hun bijdrage aan de realisatie van de Uitvoeringsstrategie vast. Het gaat daarbij onder meer om afspraken over behoud van sociale huurwoningen, toevoeging van woningen aan de sociale huurvoorraad door nieuwbouw, huisvesting van specifieke doelgroepen en kwaliteit & duurzaamheid van woningen. De gemeente is onder meer met Rondom Wonen en Staedion in overleg over de ingediende prestatiebiedingen. Uiterlijk op 15 december 2019 moeten de afspraken voor 2020 zijn afgerond. Vestia heeft hierin een bijzondere positie. Momenteel wordt gewacht op de uitspraak in de beroepszaak tegen het scheidingsvoorstel van Vestia. Deze uitspraak is mede bepalend voor de vraag of en op welk detailniveau we afspraken met deze corporatie kunnen en willen maken. | ||||
1 | 113 | In overleg met partners maatregelen uitwerken gericht op vermindering krapte in aanbod voor lokale doelgroepen | (regionale) huisvestingsverordening 2019-2022 | De nieuwe Huisvestingsverordening Pijnacker-Nootdorp 2019 is op 1 juli in werking getreden en geldt voor een periode van vier jaar. Met een Huisvestingsverordening kan de gemeente sturen op de verdeling van schaarse betaalbare woonruimte. Dit wordt onder meer gedaan door een huisvestingsvergunning verplicht te stellen voor de huur van woningen in de sociale categorie. Daarnaast bevat de Huisvestingsverordening regels voor de onttrekking, samenvoeging, omzetting, vorming en splitsing van woningen. Voor die activiteiten is voortaan een vergunning noodzakelijk. | ||||
1 | 114 | In overleg met partners maatregelen uitwerken gericht op vermindering krapte in aanbod voor lokale doelgroepen | Evaluatie starterslening | Sinds 2013 beschikt de gemeente over het instrument van de starterslening. Met de starterslening wordt het verschil tussen de koopprijs en de maximale hypotheek (tot een bepaalde hoogte) voor de koper die zijn eerste woning koopt, overbrugd. Dit instrument wordt regelmatig geëvalueerd om te beoordelen of het instrument nog de gewenste uitwerking heeft en om te besluiten of hiervoor financiële middelen beschikbaar gesteld blijven. De evaluatie is in augustus door het college besproken en vervolgens aangeboden aan de raad. | ||||
1 | 115 | Ontwerp woonvisie Pijnacker-Nootdorp 2020-2030 op basis van een startnotitie | Ontwerp woonvisie Pijnacker-Nootdorp 2020-2030 | In december 2018 heeft de raad de startnotitie voor de woonvisie Pijnacker-Nootdorp 2020-2030 vastgesteld. Daarmee zijn de kaders voor de op te stellen visie vastgesteld. Het proces bestaat uit zes stappen. Momenteel wordt gewerkt aan de eerste stap zijnde het verzamelen van data. Hiervoor is opdracht gegeven aan een tweetal onderzoeksbureaus. De resultaten van de onderzoeken worden in het derde kwartaal van 2019 verwacht en zullen nog dit jaar met de raad worden gedeeld. De resultaten vormen een belangrijke bouwsteen voor het ontwerp van de woonvisie dat in het tweede kwartaal van 2020 ter vaststelling aan de raad wordt aangeboden. | ||||
1 | 116 | In overleg met partners maatregelen uitwerken gericht op vermindering krapte in aanbod voor lokale doelgroepen | Rapportage voortgang en halfjaarlijkse actualisatie ontwikkeling woningbouwvoorraad | De halfjaarlijkse monitoring van de woningvoorraad is een uitwerking van de Evaluatie Uitvoeringsstrategie Wonen 2016-2018. Met een nauwkeurige monitoring van de ontwikkelingen kan worden ingespeeld op veranderingen in de woningmarkt. De rapportages worden volgens planning opgesteld en in mei en oktober ter informatie naar de raad verstuurd. | ||||
1 | 117 | Voorbereiden en organiseren randvoorwaarden voor realisatie woningbouwprojecten | Ontwerpen bestemmingsplan Boezem West (4) (mede afhankelijk PvA herstructurering programma 2) | De inhoudelijke en procesmatige keuzes over het ontwerpbestemmingsplan Boezem West zijn afhankelijk van de besluitvorming over het Plan van Aanpak herstructurering Boezem West. Het genoemde Plan van Aanpak wordt naar verwachting in oktober 2019 ter informatie aan de raad aangeboden. Daarbij zullen dan ook keuzes gemaakt worden over de inhoud en het proces van het bestemmingsplan Boezem West. Gelet hierop zal het ontwerp van dit bestemmingsplan in 2020 aan de raad worden aangeboden. | ||||
1 | 118 | Voorbereiden en organiseren randvoorwaarden voor realisatie woningbouwprojecten | Rapportage voortgang en halfjaarlijkse actualisatie projecten en grondexploitaties | Twee maal per jaar wordt de raad geïnformeerd over de voortgang en actualisatie van de lopende projecten en grondexploitaties. De tweede halfjaarrapportage wordt conform planning, in oktober, aangeboden aan de raad. | ||||
1 | 119 | Voorbereiden en organiseren randvoorwaarden voor realisatie woningbouwprojecten | Start realisatie vrije sector woningen Park van Buijsen | Alle woningen uit de eerste fase vrije sectorwoningen (77 stuks) in het Park van Buijsen zijn in korte tijd verkocht. Hiervan zijn 37 woningen aangeboden met een maximum prijs van 270.000 euro en 280.000 euro voor hoekwoningen. In juli is bovendien gestart met de verkoop van 27 vrije kavels op twee eilanden in de Plas van Van Buijsen. In het derde kwartaal zijn de volgende 47 woningen in verkoop zijn gebracht. Verkoop van de laatste fasen (circa 84 grondgebonden woningen en 20 tot 24 appartementen) in Park van Buijsen is gepland in 2020. Alle woningen worden uitgevoerd met een EPC van 0 en aangesloten op een warmtenet dat de woningen in Park van Buijsen en Tuindershof van duurzame warmte zal voorzien. Voor de levering van warmte (en koude) is in juli een 30-jarige concessieovereenkomst gesloten met Eteck. | ||||
1 | 120 | Voorbereiden en organiseren randvoorwaarden voor realisatie woningbouwprojecten | Start sanering en voorbelasting Centrumlijn-Zuid | De Centrumlijn is een locatie in Keijzershof nabij de halte van RandstadRail. Verwacht wordt dat in 2021 gestart kan worden met het noordelijk deel en in 2022 met het zuidelijk deel. Voorzien wordt dat er zowel appartementen als grondgebonden woningen in dit gebied worden gerealiseerd. De eerder opgerichte klankbordgroep t.b.v. de herijking Visie Keijzershof 2016 wordt bij de planontwikkeling betrokken. Om te kunnen starten met bouwen wordt momenteel gewerkt aan de voorbereiding van de realisatie dit deelgebied. Inmiddels is er voor het zuidelijk deel een ontheffing op grond van de Wet Natuurbescherming aangevraagd bij de Omgevingsdienst Haaglanden voor het verwijderen van groen. De Omgevingsdienst heeft de beslistermijn verlengd, waardoor nog geen kapvergunning kan worden aangevraagd. Deze kapvergunning is noodzakelijk om het gebied te kunnen saneren. | ||||
1 | 121 | Voorbereiden en organiseren randvoorwaarden voor realisatie woningbouwprojecten | Start verkoop en bouw sociale en vrije sector woningen in Tuindershof | Ter realisatie van de woonwijk Tuindershof wordt gewerkt aan diverse producten, waaronder de overeenkomst en het bestemmingsplan. Het opstellen van de overeenkomst heeft meer tijd in beslag genomen dan vooraf was ingeschat. Dit omdat er sprake is van een complexe samenwerkingsvorm tussen vier partijen en het vormen van een juridische entiteit. Hierdoor is vertraging opgetreden. | ||||
1 | 122 | Voorbereiden en organiseren randvoorwaarden voor realisatie woningbouwprojecten | Start verkoop woningen De Scheg | In september 2019 heeft de gemeenteraad de gebiedsvisie vastgesteld. Deze gebiedsvisie wordt uitgewerkt in een stedenbouwkundig plan voor De Scheg. Daarnaast wordt gewerkt aan het opstellen van een bestemmingsplan, dat de realisatie van de woningen planologisch-juridisch mogelijk moet maken. De start van de bouw van de woningen wordt voorzien medio 2021. | ||||
1 | 123 | Voorbereiden en organiseren randvoorwaarden voor realisatie woningbouwprojecten | Vaststelling bestemmingsplan Tuindershof | Het ontwerpbestemmingsplan is in juni 2019 als ontwerp door de raad vrijgegeven. Vanaf 15 augustus lag het plan gedurende zes weken voor een ieder ter inzage. Vervolgens worden (eventuele) zienswijze beantwoord en worden indieners van een zienswijze in de gelegenheid gesteld hun zienswijze mondeling toe te lichten bij de gemeenteraad in een hoorzitting. De vaststelling van het bestemmingsplan staat gepland voor december 2019. | ||||
1 | 124 | Voorbereiden en organiseren randvoorwaarden voor realisatie woningbouwprojecten | Start bestemmingsplan Vrijenban 2 aan de hand van het plan van aanpak | Het bestemmingsplan moet worden aangepast om de ontwikkeling van nieuwe woningen mogelijk te maken. De in 2018 ingestelde klankbordgroep wordt bij de voorbereiding van de nieuwe invulling van deze locatie en het bestemmingsplan inhoudelijk betrokken. Met de procedure van het bestemmingsplan wordt gestart zodra de anterieure overeenkomst is gesloten. Naar verwachting zal het voorontwerpbestemmingsplan in het vierde kwartaal aan de raad worden aangeboden. | ||||
1 | 125 | Voorbereiden en organiseren randvoorwaarden voor realisatie woningbouwprojecten | Vaststelling bestemmingsplan De Scheg | In april 2018 is een intentieovereenkomst gesloten met de betrokken partijen. Het volgende product dat in het kader van de ontwikkeling wordt opgesteld is de gebiedsvisie, die in september door de raad is vastgesteld. Het voorontwerpbestemmingsplan wordt in het vierde kwartaal van 2019 aan de raad aangeboden en de uiteindelijke vaststelling is nu gepland voor juni 2020. | ||||
1 | 126 | Voorbereiden en organiseren randvoorwaarden voor realisatie woningbouwprojecten | Notitie gebiedsvisie brandweerlocatie Nootdorp e.o. | In februari 2019 heeft de raad de startnotitie voor het Hart van Nootdorp vastgesteld. Hiermee zijn de kaders voor het proces waarmee een gebiedsvisie wordt opgesteld vastgelegd. Momenteel wordt gewerkt aan de eerste fase, het opstellen van een Nota van Uitgangspunten. Deze wordt naar verwachting eind 2019 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. In de tweede fase wordt vervolgens op basis van de Nota van Uitgangspunten een gebiedsvisie opgesteld. Verwacht wordt dat de gebiedsvisie in het tweede kwartaal 2020 ter besluitvorming kan worden voorgelegd aan de raad. | ||||
1 | 127 | Voorbereiden en organiseren randvoorwaarden voor realisatie woningbouwprojecten | Voorontwerp bestemmingsplannen Koningshof, Tolhek, Klapwijk (3) | Hoewel de bestemmingsplannen voor de wijken Koningshof, Tolhek en Klapwijk inmiddels ouder zijn dan tien jaar is er voor gekozen om nog niet te starten met de actualisatie van deze plannen. Dit omdat prioriteit wordt gegeven aan het opstellen van diverse andere bestemmingsplannen conform de jaarplanning bestemmingsplannen en aan de voorbereiding op de Omgevingswet. Meer specifiek wordt verkend of en hoe voor (een van deze) wijken een omgevingsplan kan worden opgesteld. | ||||
1 | 128 | Bepalen en faciliteren ruimtelijke kwaliteit voor aantrekkelijke (woon)omgeving. | Verordening vergunningverlening, toezicht en handhaving en op basis daarvan projectplan opstellen. Via jaarverslag rapporteren aan raad. | De verordening Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving is in februari 2019 door de raad vastgesteld. Ter uitvoering van de verordening wordt in 2019 een strategisch beleidsplan voor vergunningverlening over de periode 2020-2023 en een uitvoeringsprogramma over het jaar 2020 opgesteld. In het eerste kwartaal 2020 wordt een jaarverslag VTH 2019 opgesteld, die ter behandeling aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. |
Wat gaat het kosten
De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:
Taakvelden per programma | Begroting inclusief mutaties Kadernota 2019 | Mutaties Najaarsnota 2019 | Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2019 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
1 Ruimte en wonen | |||||||||
810 Ruimtelijke Ordening | -1.862 | 133 | -1.728 | -18 | 0 | -18 | -1.880 | 133 | -1.746 |
820 Grondexploitatie | -23.990 | 24.899 | 909 | 3.876 | -4.623 | -747 | -20.114 | 20.276 | 161 |
830 Wonen en Bouwen | -794 | 2.754 | 1.960 | 0 | -550 | -550 | -794 | 2.204 | 1.410 |
Mutaties reserves | |||||||||
810 Ruimtelijke Ordening | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | 18 | 0 | 18 | 18 |
820 Grondexploitatie | -1.993 | 652 | -1.341 | 491 | 328 | 818 | -1.502 | 980 | -522 |
830 Wonen en Bouwen | -127 | 227 | 99 | 0 | 0 | 0 | -127 | 227 | 99 |
Totaal | -28.766 | 28.665 | -101 | 4.348 | -4.828 | -479 | -24.418 | 23.838 | -580 |
De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2019 worden toegelicht:
810 Ruimtelijke Ordening
De resultaatbestemming uit de jaarrekening 2018 is in de najaarsnota verwerkt. In dit geval het budget t.b.v. de visie Buytenhout (€ 18.000 voordeel en nadeel).
820 Grondexploitatie
De lasten, baten en mutaties van de reserves en voorzieningen zijn bijgesteld op basis van de actualisatie van de grondexploitaties per 1 juli 2019. Op basis van de percentage of completion methode is de winstverwachting in 2019 naar beneden bijgesteld met € 514.000 (nadeel). Dit is verwerkt in het vermogen en is budgetneutraal voor de begroting.
Incidentele opbrengsten (bijvoorbeeld verkoop snippergoen) worden opgenomen voor € 99.000.
De bijdrage van de gemeente aan de ontwikkeling van de Kruisweg (Gildehof) wordt voor de helft doorgeschoven naar 2020 (€ 80.000 voordeel). De bijdrage die hier vanuit de algemene reserve tegenover staat neemt daarmee af met € 80.000 (nadeel).
830 Wonen en bouwen
De opbrengstraming op de bouwleges wordt neerwaarts bijgesteld met € 550.000. De prognose van de reguliere leges en de daarbij behorende legesopbrengsten lopen in de pas qua gemiddelde aantallen aanvragen en opbrengsten als deze wordt vergeleken met het jaar 2018. 2018 was ook het uitgangspunt voor de raming voor het jaar 2019. Wij verwachten voor het reguliere deel van de leges, exlusief projecten, een gelijke hoogte aan leges binnen te kunnen halen. Echter, op de door de gemeente verkochte gronden aan ontwikkelaars zijn de vergunningaanvragen om woningen te bouwen achtergebleven. De gemeente prognosticeert de vergunningaanvragen op basis van gemiddelden maar heeft geen invloed op welk moment een ontwikkelaar een aanvraag gaat indienen. Het moment van indienen heeft vaak te maken met de bedrijfseconomische situatie van de ontwikkelaar.