Bestuur en dienstverlening

Prog.

Nr.

Activiteit

Resultaat

Stand van zaken Najaarsnota 2019

9

901

Van in 'Contact! Samen doen' naar 'Verder in verbinding'.

Uitvoeringagenda 2018-2022 Verder in verbinding geimplementeerd

De Uitvoeringsagenda 2018-2022 bevat diverse inspanningen of resultaten voor 2019 die op dit moment grotendeels volgens planning worden verricht en deels al zijn bereikt, zoals een aantal startnotities die zijn vastgesteld en nu verder worden uitgewerkt. De verdere afspraken uit de Uitvoeringsagenda zijn verwerkt in de Kadernota 2019 en zijn meegenomen bij de Programmabegroting van 2020. Halverwege de raadsperiode maakt het college de balans op via een midterm review en wordt de Uitvoeringsagenda voor de tweede helft van de raadsperiode zo nodig bijgesteld en aangevuld.

9

902

Uitwerken netwerkstrategie Pijnacket-Nootdorp in de metropool

Bestuurlijk afgestemde regionale inzet op het Socuiaal Domein in de vorm van een netwerkstrategie

Momenteel wordt er gewerkt aan een netwerkstrategie voor het sociaal domein. De verwachting is dat deze in het 4e kwartaal met de klankbordgroep van de raad besproken kan worden.

9

903

Versterken regionale samenwerking MRDH

Verbetervoorstellen MRDH tbv versterken regionale samenwerking in MRDH

Het betreft een doorlopende activiteit die gekoppeld is aan de inhoudelijke jaarplanning van de bestuurscommissies, adviescommissies, dagelijks bestuur en algemeen bestuur van de MRDH. Voorafgaand aan iedere Adviescommissie (4 a 5 keer per jaar) vindt een gemeentelijk klankbordgroep-overleg plaats tussen onze bestuurders en onze adviescommissieleden uit de raad om samen de lokale inbreng en aandachtspunten ten aanzien van de MRDH af te stemmen. In het 4e kwartaal komen de Adviescommissie Economisch Vestigingsklimaat en de adviescommissie Vervoersautoriteit nog 2 keer bij elkaar waarbij onder andere wordt gesproken over werklocaties en de uitwerking van het afwegingskader gemeentelijke verzoeken en initiatieven.

9

904

Strategische ontwikkeling MRDH

Strategische agenda MRDH

De Strategische Agenda 'Samen aan het werk' is op 15 juli door het algemeen bestuur van de MRDH vastgesteld. De Strategische Agenda MRDH is voor de komende jaren de gezamenlijke ruimtelijk-economische strategie van de 23 gemeenten in de MRDH. De inzet van de agenda is een vernieuwende en groeiende economie, mede door betere vervoersmogelijkheden. De Strategische Agenda is nadrukkelijk geen projectenlijst of operationeel document, daarvoor bestaan bijvoorbeeld al het Regionaal Investeringsprogramma, de Uitvoeringsagenda Bereikbaarheid (met het Investeringsprogramma Vervoersautoriteit als concrete uitwerking hiervan) en het MIRT-gebiedsprogramma, en wordt er gewerkt met jaarlijkse begrotingen en werkplannen.

9

905

Organiseren regionale samenwerking voor inkoop van jeugdhulp

Besluit over de toekomst van de GR H10 inkoopbureau

De raad besluit in december 2019 over het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H-10.

9

906

Verbeteren governance afvalinzameling/toekomst GR Avalex

Uitvoering raadsbesluiten eind 2017

Het bestuur van Avalex heeft in 2018 onderzoek (impactanalyse) uitgevoerd waaruit moet blijken welke vormen van governance mogelijk zijn en wat de consequenties daarvan zijn. In oktober 2018 zijn de raden hierover geïnformeerd en is een gezamenlijke bijeenkomst voor alle raadsleden van de deelnemende gemeenten gehouden. Dit heeft ertoe geleid dat het bestuur van Avalex een voorstel aan de gemeenten heeft voorgelegd. De gemeenteraad heeft op 27 juni 2019 hierover een zienswijze aan het bestuur van Avalex kenbaar gemaakt. De verwachting is dat het bestuur van Avalex in het najaar een besluit zal nemen en de raden zal informeren.

9

907

Borging privacybeschermingsbeleid en informatiebeveiligingsbeleid. Realiseren actieplannen. Stuurgroep monitort voortgang.

Borging privacybeschermingsbeleid en informatiebeveiligingsbeleid. Realiseren actieplannen. Stuurgroep monitort voortgang.

Via het Privacybeleid en het Informatiebeveiligingsbeleid is een managementsysteem voor informatiebeveiliging, Information Security Management System (ISMS), ingericht. Met behulp van ISMS, het uitvoeren interne audits en risico analyses wordt de informatieveiligheid en privacybescherming in processen geborgd. In 2019 is de Baseline informatiebeveiliging Overheid (BIO) ingevoerd. Dat is het basisnormenkader voor informatiebeveiliging dat verplicht wordt in 2020. De Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG) en de Chief Information Security Officer (CISO) vormen hierin een belangrijke schakel. Zij nemen de organisatie per kwartaal mee en zorgen dat we werken volgens de richtlijnen van Privacy en Informatiebeveiliging.

9

908

Privacybeschermingsbeleid en informatiebeveiligingsbeleid realiseren via actieplannen

In het rekenkamerrapport over privacy zijn 8 aanbevelingen gedaan door de RKC en aangenomen. Deze dienen opvolging te krijgen.

Opvolging rekenkameronderzoek: De raad is in maart via een informatiebrief (BBV19.0137) op de hoogte gebracht over de wijze waarop opvolging is gegeven aan de acht aanbevelingen die in het Rekenkamerrapport zijn opgenomen. Deze aanbevelingen zijn omgezet in een risicobehandelplan. De volgende aanbevelingen zijn gerealiseerd: Verbeter de informatie aan burgers, regel autorisaties en controle, laat zien wat we doen, houd privacy levend in de organisatie, ga in gesprek met cliënten en betrek de gemeenteraad. Het borgen van het beleid en de werkinstructies voor de uitvoering in het sociaal domein zullen door het invoeren van de nieuwe Leertuin methodiek gerealiseerd zijn in juni 2020.

9

909

Actualisatie heffingenbeleid

Nota lokale heffingen 2020-2023 op- en vaststellen

In 2019 wordt een nieuwe nota Lokale Heffingen voor de periode 2020-2023 opgesteld en uiterlijk in december 2019 ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.

Wat gaat het kosten ?

De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:

Taakvelden per programma

Begroting inclusief mutaties Kadernota 2019

Mutaties Najaarsnota 2019

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2019

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

9 Bestuur en dienstverlening

012 - Bestuur

-3.153

264

-2.889

-35

-144

-179

-3.189

121

-3.068

020 - Burgerzaken

-1.873

874

-999

-51

0

-51

-1.924

874

-1.050

Totaal

-5.026

1.138

-3.888

-86

-144

-230

-5.113

994

-4.118

De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2019 worden toegelicht:

012 Bestuur

Vanwege de verwerking van de nieuwe CAO voor Rijksambtenaren is € 45.000 extra budget toegevoegd aan de salarisbegroting van het college (nadeel). Dit is verrekend met de stelpost prijsindex op het taakveld 080 in programma 10.

Het budget van de gemeenteraad wordt afgestemd op de verwachte uitgaven 2019 en naar beneden bijgesteld met € 10.000 (voordeel).

In 2019 is de verwachting dat Stadsgewest Haaglanden aan al haar verplichtingen heeft voldaan en definitief wordt afgesloten. De uitkering van het liquidatiesaldo Stadsgewest Haaglanden heeft deels al in voorgaande jaren plaats gevonden. Op basis hiervan wordt de te verwachten liquiditeitsbijdrage in 2019 bijgesteld met € 144.000 (nadeel).

020 Burgerzaken

In 2019 hebben er extra verkiezingen plaatsgevonden. Er zijn meer kosten gemaakt dan begroot als gevolg van meer inzet personeel op de stembureaus en meer drukwerk van stembiljetten, stempassen en kandidaatslijsten. Tevens zijn de stembureau's beter toegankelijk gemaakt voor mindervaliden en slechtzienden. Per saldo een nadeel van € 40.000.